Dalfsen lanceert eerste elektrische deelauto - Hoe zit het met Hoonhorst?

10 jan , 6:01 Nieuws
image 8 66c472e20f514

Dalfsen introduceert nieuwe deelauto, maar is het echt de eerste?

De gemeente Dalfsen heeft onlangs met veel trots de eerste elektrische deelauto gelanceerd bij het NS-station. Dit voertuig van Greenwheels kan online worden geboekt door zowel inwoners als bezoekers van het dorp en de regio. Maar hoe zit het met de deelauto in Hoonhorst die al sinds 2012 rondrijdt?

De pioniers in Hoonhorst

In Hoonhorst wisten ze wel te gniffelen toen Dalfsen de nieuwe deelauto aankondigde als 'de eerste in de gemeente'. Deze vooruitstrevende dorpskern heeft namelijk al sinds eind 2012 een deelauto. De oorspronkelijke Renault Kangoo werd in 2020 vervangen door de huidige Kia Soul EV, een verbetering volgens Cees Veldwijk, penningmeester van Duurzaam Hoonhorst.

Beperkte actieradius en evolutie van de deelauto

De deelauto in Hoonhorst heeft een evolutie doorgemaakt, met name wat betreft de actieradius. De vroegere beperkingen van elektrische auto's zijn nu verbeterd, met de huidige deelauto die gemiddeld zo'n 450 kilometer kan rijden. Echter, aanmelden in een gesloten community en reserveren via een mobiele app blijken nog obstakels.

Inzet voor gemeenschappelijke doeleinden

Ondanks de uitdagingen wordt de Hoonhorster deelauto effectief ingezet voor gemeenschappelijke doeleinden, voornamelijk voor personenvervoer van en naar zorgboerderijen. De initiatiefnemers hadden een ander doel voor ogen, maar de huidige praktijk toont een nuttige toepassing.

Coëxistentie tussen deelauto's

Hoewel de nieuwe deelauto van Dalfsen voornamelijk gericht is op treinreizigers en toeristen, kunnen beide initiatieven naast elkaar bestaan. De gemeente hoopt op een duurzamere en efficiëntere vervoersoptie, met mogelijk meer deelauto's in elke kern van Dalfsen in de toekomst.