Het opladen van elektrische auto's bij openbare laadpalen in Dalfsen is momenteel gemiddeld 47,4 cent per kilowattuur, wat 15 procent duurder is dan in september, volgens gegevens van LaadpasTop10. Een groot deel van deze stijging komt doordat sinds 1 januari energiebelasting moet worden betaald voor het opladen van een stekkerauto.
In heel Nederland is sinds dit jaar elektrisch opladen op straat duurder geworden, met uitschieters tot wel 26 procent. Naast de hogere laadkosten, zijn er ook andere financiële tegenvallers voor stekkerauto-eigenaren, zoals het betalen van motorrijtuigenbelasting en het wegvallen van aanschafsubsidies.
De gemiddelde tarieven kunnen regionaal verschillen. In Brabant en Limburg dalen de tarieven juist, omdat daar nog oude aanbestedingen lopen waarbij de eigenaren van de laadpalen de energiebelasting zelf opbrengen. In en rond Rotterdam zijn de basistarieven sterk gedaald, waardoor het wegvallen van belastingkortingen wordt gecompenseerd.
Nico Spoelstra van prijsvergelijker Tap Electric wijst op de prijsvariaties bij laadpalen in Dalfsen, waar tarieven momenteel tussen de 33,3 en 61,6 cent per kilowattuur liggen. De Vereniging Elektrische Rijders constateert dat de kloof tussen thuisladen en openbaar laden groter wordt, met 1 op de 5 stekkerauto-eigenaren afhankelijk van openbare laadpalen.
De gemeente Dalfsen telt momenteel 167 openbare en semi-openbare laadpunten, wat aangeeft dat de laadinfrastructuur zich blijft ontwikkelen en uitbreiden.